Thursday, 9 August 2012

: : 17 Ramadhan ~ Nuzul Al-Quran : :

A S S A L A M U A L A I K U M  kawan-kawan ina sekalian :D

Pagi 17 Ramadhan tu, ada kuliah subuh di surau berdekatan rumah aku. 
aku x pergi pon, juz dengar dari rumah je. HEHE ;-)


Sempena Nuzul Quran ni, Ustaz Kamal [ ustaz yg bg kuliah subuh tu laa ] cite gini..............


Pada suatu hari, ketika nabi Muhammad S.A.W. sedang menyebarkan dakwah di rumah AL-Arqam Abi Al-Arqam (Darul Al-Arqam), datanglah Saidina Umar R.A. ke Darul Al-Arqam . Saidina Umar datang ke sana dengan niat ingin menyakiti Muhammad, atas sebab khabarnya telah ramai umat yg mengikut Muhammad, yakni memeluk agama ISLAM.

Sebelum Umar R.A menyerbu pintu masuk Darul Al-Arqam, Umar terjumpa dengan seorang sahabat (yg aku x ingat namanya). Lalu sahabat bertanya Umar, "Kau datang sini buat apa?". Umar membalas "Aku ingin bunuh Muhammad, kerana ramai yg telah mengikut nya". Sahabat membalas lagi, "Kenapa kau ingin membunuhnya? Sedangkan adik kau, Fatimah dan suaminya, Said pun dah memeluk ISLAM. Daripada kau nak uruskan Muhammad, lebih baik kau pergi uruskan keluarga kau terlebih dahulu!"

Pada ketika itu, Umar berasa sangat marah! Umar terus bergegas ke rumah adiknya, Fatimah utk bertanya akan hal tersebut. Umar bertanya "Betulkah kau ikut Muhammad?". Fatimah menjawab "Kalau betul ajaran Muhammad ni benar, apa salahnya?". Umar tanya lagi "Adakah benar kau memeluk ISLAM??". Fatimah membalas "YA!". PANGGGG!! Satu tamparan hinggap di pipi Fatimah.


* Habis la cite part tu *


Bila mana Saidina Umar R.A. melihat lembaran ayat Al-Quran, yakni Surah Thoha (10 ayat pertama). HATI Umar tertunduk. Lalu Umar bertanya "Mana Muhammad?". Fatimah menjawab, "Nak buat apa jumpa Muhammad??" Lalu Umar membalas lagi, "Aku berjanji tidak akan berbuat jahat kepadanya". Fatimah berkata Kemungkinan besar Muhammad ada di Darul Al-Arqam".

Sesampainya Umar di hadapan pintu Darul Al-Arqam, di situ ada Saidina Hamzah. Hamzah bertanya "Kaun datang sebab nak gaduh ke datang sebab baik?". Maka Umar menjawab "Sebab baik". Tidak lama kemudian,,,,,,"Asyadu Alla Ilaha Illallah Wa Ashhadu Anna MuhammadarRasulullah". Maka ISLAMlah Umar.


Di sini nak tunjuk betapa HEBATnya ayat Al-Quran! Dapat melembutkan hati Umar untuk memeluk ISLAM. Juga ditakdirkan pada hari yg sama, bila mana pada mulanya Umar ingin membunuh, menyakiti Muhammad, akhirnya memeluk ISLAM.


* Hebatnya Al-Quran, daripada KUFUR boleh jadikan seseorang BERIMAN kepada ALLAH *


Mudah-mudahan kita sama-sama RAJIN membaca Al-Quran dan rajin memahami terjemahan Al-Quran...
agar kita dapat merasai Kehebatan Al-Quran.

Peringatan utk diriku juga, moga kita sama-sama amalkannya.

InsyaALLAH, aminn.... :)


















Monday, 30 July 2012

HoOrAy-HoOrAy ! !

" setiap penciptaan tuhan tu tak sia-sia.
Allah mencipta mengikut kehendakNYA, dgn sempurna, indah dan cantik. "

" Sahabat sejati takkan pernah berubah hati biarpun musim selalu berubah "



" Maruah juga ada pada lidah.
 Lidah seorang mukmin adalah HATInya. "

" Isteri cerdik yg solehah, penyejuk mata penawar hati penajam fikiran. Di rumah dia isteri, di jalanan dia kawan.
Di waktu kita buntu, dia penunjuk jalan. "

" Jika kerana paras rupa kau jatuh cinta, cinta itu akan hilang bersama pudarnya kecantikan itu... "


HAA~~ ni lah antara skrip2 yg menambat hati aku
dalam cite HoOrAy-HoOrAy nih...



Kata-kata nye,  memberi makna yg SANGAT mendalam bagi aku. 
Kata-kata nye juge boleh berikan PENGAJARAN buat kite semua.. [ iye ke idok?? ;) ]


- - - - - - - - -  - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - -- - - - 


pokoknya,,, BEZ cite HoOrAy-HoOrAy nih..

bukan setakat skrip semata-mata taw korang,, cite ni pun ala-ala DRAMA MUSIKAL gitu.. HAA~~ ade nyanyi2 gitu..TAPI tu sume lagu2 Allahyarham Sudirman.. 
[xtaw korang minat ke x? HEHE :D]


bagi aku, cite HoOrAy-HoOrAy nih memang BEZZZ!!!!
kepada sesape yg belum tengok tu,,boleyh lah,, cepat-cepat pi tengok neh? HEHE :P



okeylah..last skali.. ni PALING penting..
pesanan penaja

" Kita dalam menghadapi kehidupan, Jangan taruh pagar mengelilingi kita "

Allahyarham Sudirman Hj. Arshad
( 1954-1992 )







Monday, 23 July 2012

. . ketuk ketuk RAMADHAN . .

HAA.. ketuk ketuk... RAMADHAN~ (sebut ala2 shiela rusly taw!)..
HEE~~ ape? korang igt ak nk tulis ape kt entry kali nih? HAA~ mesti korang terpikir sal MASAKAN kan?
hehe.. sebenarnye TAK laa.... saje je tuh CopyPasta ayt Shiela Rusly . .HEHE..

* EH EH . wat lawak lak mule2 nih.. 

erm,,sbnrnye tiap2 malam,,mase solat terawih tu..ade laa TAZKIRAH sket2 kt surau tuh..
pe yg aku nk tulis nih,,sume aku CopyPasta drpd USTAZ2 yg sampaikan tazkirah tu jee..

ye laa,, da bulan RAMADHAN ni kan,,kite kena gak laa bersihkan hati sket, kadang2 dengar tazkirah ni,,BEZ jugak.. kan,kan? HEHE~

TAZKIRAH malam  RAMADHAN PERTAMA:
" Janganlah kamu berSAHABAT melainkan dengan orang2 yang berTAQWA "
ni laa Ustaz tu ckp,, kalau nk berkawan dgn org agama lain, boleh je.. 
[ ye laa,,lagi ramai kawan lagi BAGUS kan? ]
cume,, maksud berSAHABAT di sini..ialah org yg boleh tolong kite bile kite susah.. 
HAA~ gtu laa ustaz tu ckp.. 
# so , pandai2 lah korang memilih SAHABAT yg berTAQWA ye... :-)

TAZKIRAH malam RAMADHAN keDUA :
" Membaca Surah Al-Ikhlas umpama membaca 1/3 Al-Quran "
WAA..besarnye rahmat ALLAH S.W.T kan? senang2 je dapat pahala FREE..

TAZKIRAH malam RAMADHAN keTIGA :
" Umat2 Islam zaman skarang ni,asyik duk ikut amalan yahudi "
Bak kata Ustaz , bini keluar makan kat luar ( katenye meeting la konon.. ) , sedangkan laki duk makan MAGGI je kat umah ( kesian kan? )
Anak2 perempuan keluar malam sesuka hati je..
Anak2 lelaki plak tengking ayah ikut sedap hati dorang jee..
[ ni contoh2 yg Ustaz bagi je..] ----------> korang jangan terasa taw :)
ni xde kaitan antara yg dah mati ataupun yg still ade kt dunia nih .

Kata Ustaz lagi . . . 
. . Kita mestilah sentiasa INGAT ALLAH . . 
bile tengok ANAK je, ingat allah
bile tengok BINI je, ingat allah
bile tengok LAKI je, ingat allah
HAA~~ bile kite sentiasa ingat ALLAH S.W.T. insyaALLAH hidup kita akan lebih BAHAGIA :D



HEHE . okey lah korang . aku rase sampai di sini je la kot..law ade mase,,insyaALLAH aku edit lagi untuk MALAM2 RAMADHAN yg seterusnya..

<3 WALLAHUALAM <3





Sunday, 8 July 2012

S U K M A XV


A S S A L A M U A L A I K U M . sahabat2 sekalian .

 semalam aku g pembukaan SUKMA .waa.. bez gilaa smalam ! aku sebenarnya EXCITED sangat.hehe.. bukan pe,,saje nak bagi semangat kat teman2 SUKMA , especially my beloved negeri,,TERENGGANU ~ I <3 terengganu ! by the way, ENJOY lah semalam . boleh tgk ramai atlet2 menunjukkan semangat demi negara tercinta . CEEEEWAH~
 HAH! sempat jugak amik video bunga api . BEZ sangat tgk! cantik~~



   ni gambar sebelum perasmian. cantik kan?










HAA~ ni lah! atlet2 negara :) semangat kan? 







HAAAA~~~ ni lah gambar atlet2 TERENGGANU! taapi, x smpat nak amik semua lah. sempat amik yg NEMO ni jer . HEHE :)



     and last,pic bunga api tu.....






banyak lagi nak cite sebenarnye . tapi,cukuplah sampai sini yer. 
jumpe korang lagi di hari dan waktu yg TIDAK SAMA . hehehehe ;D . . . 
A S S A L A M U A L A I K U M